VISUELL IDENTITET

BEHÖVER DU HJÄLP MED DIN VISUELLA IDENTITET?

Grafisk profil, logotyp, trycksaker, färger, typsnitt. Förslag på paket eller skräddarsy efter ditt eget behov.  Vad behöver du?

Att ta fram en logotyp och en visuell identitet kan variera väldigt mycket. Här utgår jag utifrån vad du har för behov, i vilken omfattning och utsträckning vi för det och vad du själv har för resurser. Vi kan också ta fram en profil i flera steg.
 
Jag vill ändå tala om vikten av att ta fram en professionell visuell identitet dvs. – din logotyp och din grafiska profil är ditt varumärkes ansikte utåt och således skillnaden som gör skillnaden. Den skapar igenkänning, rätt tonalitet och skapar både trovärdighet och tydlighet i vem du är och vad du gör.
 
I uppstarten av ett företag kan det lätt missas att ha med i budgeten att faktiskt anlita någon professionell på området som tar fram det unika hos dig och förmedlar det så att dina drömkunder hittar till just dig, att varumärket återspeglar det som är du. Det krävs gedigen kunskap, research, idéarbete, kreativitet och det grafiska hantverket i att producera original för att uppnå bästa resultat, men jag lovar dig, det är värt det. Se det som en långsiktig investering.
 
Därför förstår du säkert att det är omöjligt för mig att sätta ett pris här på webbsidan eftersom behov, omfattning och förutsättningar ser olika ut från uppdrag till uppdrag, inget är det andra likt och jag skapar utifrån dig och dina behov. Därför är du välkommen att kontakta mig för ett första möte, där jag ställer de rätta frågorna så att jag kan ta dessa i beaktning när jag tar fram din offert. 
 
För att förklara lite vad olika begrepp betyder och vad det finns för typ av produkter inom den här kategorin_ visuell identitet så följer här några olika innehåll av paket och lösningar.
 
Visuell Identitet: Din Logotyp
Exempel på vad som kan ingå_
  • En genomtänkt logotyp för ditt varumärke – ditt signum, dvs_
    • Vilka färger den ska gå i och vad den signalerar
    • I svart och vitt för mörk och ljus bakgrund
    • Val av typsnitt – förändring och justering av det
    • Eventuell symbol eller illustration
    • Varianter av logotyp
    • Filformat för olika plattformar (tryck och digitalt)
    • Hänsyn till riktigt små och stora grader och ändamål
 
Brand Style Guide
Exempel på vad som kan ingå_
  • Allt arbete från den visuella identiteten ingår inledningsvis
  • Utökad tid för research, idé & skissarbete för primära delar av den grafiska profilen som utöver logotyp är_
    • Färgpalett
    • Rubrik- och brödtext-typsnitt
    • Eventuella ikoner, illustrationer eller mönster
    • Moodboard över bildtonalitet
    • Förpackat i en visuell style guide som du har som stöd i din marknadsföring
Brand Book
Exempel på vad som kan ingå_
  • Allt från den visuella identiteten
  • Allt från brand style guiden
  • En utökad grafisk profil med manual innehållande_
    • Tagline – en mening som förpackar ditt varumärke
    • En manual med riktlinjer för din grafiska profil för exempelvis_
      • Annonser & layoutexempel
      • Trycksaker som visitkort, kuvert och brevpapper
      • Urval av känslabilder till din bildbank
 
Vad är ditt behov just nu och hur kan jag hjälpa dig?
Hör av dig till mig så börjar vi där. 🙂
 

Kanske är det så att du har en logotyp som du inte längre känner dig bekväm med. Du kanske i början gjorde en hemmasnickrad variant men känner att du är redo att ta logotypen till nästa nivå precis som ditt företag. Hör av dig till mig om vad du skulle vilja ha hjälp med så utgår vi därifrån och diskuterar hur vi kan ta din logotyp och ditt varumärke till nästa nivå.

Din logotyp är till exempel pixelbaserad och skulle behöva lite finputsning och tvättning. Göra den vektoriserad, så att den fungerar i alla format och finlira textformateringen med den. Hör av dig så tittar vi på vad du behöver hjälp med.

KONTAKT FÖR OFFERT
TIDIGARE UPPDRAG
Urval av tidigare uppdrag inom logotyp och visuell identitet_

Emmeli lyckades tyda det jag var ute efter och min logga symboliserar och representerar verkligen mig och mitt företag, det gör att jag verkligen kan stå för och vara stolt över den. Jag har haft två olika formgivare tidigare som gjort logga åt mig där jag inte blivit nöjd, ändå har de fått precis samma underlag att jobba med. Emmeli var den som såg det ingen annan såg!

Veronika Ericsson, Outside the Box AB
Brief,  formulär & offert

Vi börjar med ett möte, jag får inblick i vad du behöver hjälp med, du får fylla i ett formulär som jag använder som grund för offert.

Research, idé- & skiss

Jag påbörjar research, brainstorm, idéarbete och skisser. Det ligger sedan till grund för resten av arbetet och det slutgiltiga resultatet.

Pitch, presentation

Jag presenterar det jag kommit fram till i steg 2, visar skisser ooch moodboards för det fortsatta arbetet. Utifrån det går vi vidare till nästa steg.

Grafisk produktion

Det är dags att framställa originalen från de satta skisserna och använda sig av det grafiska hantverket som behövs för alla format och plattformar.

Leverans & Uppföljning

Till sist levereras de original och filer som är avtalats på utsatt deadline och därefter görs en uppföljning av och om något mer bör kompletteras.

SE DITT VARUMÄRKE MED KUNDENS ÖGON

När du ser på ditt varumärke, din logotyp, dina färger, dina typsnitt, bildtonaliteten och känslan över ditt varumärke, vad säger det dig då? Vad tror du kunderna får för känsla? Känns du trovärdig och professionell, genuin, lätt att tycka om? Eller känns det lite hobbyverksamhet, hemmasnickrat och rentav rörigt? Förstår de som kommer i kontakt med ditt företag vad som gör dig unik gentemot andra? Förstår de varför de ska välja just dig? Hur tydlig är du egentligen?

Din visuella identitet, det vill säga din logotyp och grafiska profil är ditt ansikte utåt, det som skapar trovärdighet, känsla, igenkänning och är det första intrycket dina potentiella kunder får av dig. Oavsett i vilken typ av kanal de kommer i kontakt med dig. Om det gäller fysiskt material och möten eller digitalt på din hemsida och sociala medier.

Det är otroligt lätt att bli hemmablind för sitt eget, därför erbjuder jag ett smart och enkelt sätt för dig att slippa gå och undra över hur du faktiskt uppfattas. Du får en professionell utifrånblick på din logotyp, din payoff – meningen som förpackar det du gör och står för och konkreta förslag till förbättringar utifrån dem.

INNEHÅLL_

Det här paketet: ”Se ditt varumärke med kundens ögon” börjar med att du får ett formulär att fylla i med frågor som ska hjälpa mig att sätta mig in i vad du gör, vad som gör dig unik och vad du vill förmedla med din profil och dess syfte.

HUR VI GÅR TILLVÄGA_
  1. Du börjar med att ge mig en beskrivning av ditt varumärke och det du behöver ha hjälp med. För att underlätta för dig har jag tagit fram ett formulär med frågor som du får besvara.
  2. När du fyllt i formuläret och skickat  tillbaka det till mig. Vi har gått igenom problembeskrivningen och det du behöver ha hjälp och bekräftat att vi förstår varandra.
  3. Så börjar jag processen och antecknar de insikter jag får utifrån mina kunskaper och erfarenheter inom varumärkesbyggande design och marknadskommunikation när jag ser över ditt varumärke. Jag arbetar praktiskt med de tankar och idéer som kommer till mig om vad som är bra och vad som kan förbättras utifrån din problembeskrivning.
  4. Jag tittar till exempel på hur du kommunicerar idag, vad du förmedlar för känsla genom ditt varumärke och hur det fungerar. Vad jag som kund i din målgrupp ser och behöver, vad som saknas och inte.
  5. Efter ungefär tre timmar när min analys är klar skickar jag dig en skriftlig feedback på 5 konkreta förslag på lösningar utifrån din problembekrivning och hur du enkelt kan jobba för att förbättra och förtydliga ditt varumärkes profil och på så sätt nå ut till din målgrupp på ett mer effektivt sätt. Här avgör du själv om du sedan vill fortsätta på egen hand, anlita någon annan kommunikatör eller fortsätta att samarbeta med mig.
RESULTAT_
  • Du har fått 5 konkreta förslag på hur du kan förbättra ditt varumärke utifrån den problembeskrivning du uttryckt i formuläret och förtydligar ditt varumärkes identitet så att den kommunicerar ännu bättre.
  • Du behöver inte längre oroa dig för om du har gjort rätt eller hur din profil uppfattas och stämmer överens med ditt syfte och det du erbjuder.
  • Du känner dig mer säker och professionell när du vet att någon med rätt kompetens har sett över din profil och gett dig feedback på den så att den fungerar och därmed kunnat förhindra de största missarna.
KÖP_

Låter det intressant så kontaktar du mig enkelt på emmeli@ea-studio.se för mer information och bokning.

PRIS_

3500 kr + moms 25 %

VAD ÄR EN VISUELL IDENTITET?

En visuell identitet är byggstenarna i ett varumärkes marknadsföring, exempel på det är bland annat logotyp, färgpalett, typsnitt, symboler, mönster etc.

vad är en style guide ?

En brand style guide är en enklare instruktion, en stilguide för dig att utgå ifrån. Där allt är snyggt uppradat utifrån vilken som är din primära logotyp, sekundära, din färgpalett, identitetens typsnitt, eventuella ikoner och symboler samt mönster. För att du på ett enkelt och snyggt sätt ska ha en god överblick över ditt varumärkes grafiska identitet.

Vad är en grafisk profil?

En grafisk profil är formgivna enheter med delarna i den grafiska/visuella identiteten exempel på det är visitkort, brevpapper, design av hemsida, skyltar, annonser, rollups etc.

VAD är en grafisk manual?

En grafisk manual en guide (digital och/eller tryckt) som beskriver de olika delarna i den grafiska profilen och den visuella identiteten. Hur de ska användas eller kombineras och sättas ihop till delar i den grafiska profilen. Den ger exempel på hur logotypen, typsnitten, färgvarianter och de grafiska element som finns ska användas och vilken layout och utseende t.ex. en annons, ett visitkort eller brevmall ska ha. Allt det materialet ingår inte i manualen, det är ett stort jobb för sig själv.

En grafisk manual är som en bruksanvisning på hur man använder företagets grafiska profil. Om vi gör en liknelse till en bok – med omslag, innehållsförteckning, kapitel och kapitelinnehåll, då är ju själva innehållet det grafiska materialet företaget har: accidensmaterial (visitkort, brevpapper, kuvert etc), presentation (ppt, pdf’er), tryckt material (broschyrer, produktblad), digitalt material (hemsida, facebookkonto). Olika kapitel med innehåll. Allt det grafiska blir företagets grafiska profil. Stora företag som har flera olika leverantörer av grafiska produkter, eller som finns i flera länder, behöver ju se till att alla tolkar deras profil på rätt sätt, därför visar de goda exempel med annonser och prints, berättar om stora no-no’s (typ byta färg på loggan, det är förbjudet

Även mindre företag mår bra av att ha en grafisk manual – det kan ju hända att beställaren av det grafiska slutar eller att nån icke-insatt ska beställa en platsannons eller vad som helst och då är det bra att ha manualen att titta i för att se hur det grafiska språket ska tolkas och arbetas med. Som en bruksanvisning med innehållsförteckning över de olika bitarna. Sist har man ibland en sida med vem som är ansvarig på företaget för marknadsmaterial/profil och vilken byrå / formgivare som gjort profilen, om det kommer upp frågor när nytt material ska göras. Det är inte så ofta som enbart en grafisk manual beställs – oftast avslutar man ett stort profilarbete med att sammanställa allt i en grafisk manual.

VAd är en brand book?

En brand book är en utökad grafisk manual som oftast tas fram för större bolag. Den förklarar mer ingående och ännu tydligare vad varumärket har för syften, kärnvärden, mission och vision och fungerar som en guide för alla de som arbetar på bolaget så att alla är insatta i vad företaget står för och hur det ska marknadsföras. Både mjuka och hårda värden.

En Brand Book innehåller detsamma som en grafisk manual men har ofta även riktlinjer för tonalitet, språkbruk, monterinredning, allmän varumärkesexponering etc – alltså även sådant som inte enbart har med det grafiska att göra.
Vad som bör och ska ingå kan variera utifrån företag och dess behov. Det skräddarsyr jag alltså utifrån dig och det du behöver.

DESIGN ÅT DITT VARUMÄRKE

Är du egenföretagare, byrå- eller marknadschef, återförsäljare eller här i egenskap av privatperson? Du förstår värdet av att anlita ett proffs på design och kommunikation och någon som lyssnar in dig och dina behov. Klicka på den kategori du är intresserad av och behöver hjälp med just nu.

VISUELL IDENTITET

KONSULT & BOLLPLANK

LAYOUT &
MAGASIN

PRODUKT & FÖRPACKNING

KONCEPT, IDÉ & KAMPANJ

Jag ser fram emot att höra mer om hur jag kan hjälpa dig

KONTAKTA MIG_

EA. DESIGN STUDIO AB_

~ Värdeskapande design som inspirerar & berör ~ En designstudio som hjälper företag att nå ut med sitt erbjudande på ett genuint och förtroendeingivande sätt samt formger egna produkter till återförsäljare och slutkunder som också dem har syftet att inspirera och beröra. Hållbara produkter med hög kvalitet och som gör skillnad i vardagen.

Bilderna på webbsidan är fotograferade av: Josef Gustafsson, Ett Ögonblick och Sofia Beijer, Noor Studio.

KONTAKT_

Studio och Showroom_

Parallellgatan 4, Sävsjö.
Arbetar platsoberoende.

073 77 22 777
hej@eadesignstudio.se